Down Under - Reisverslag uit Whyalla, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Whyalla, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

21 Augustus 2015 | Australië, Whyalla

Woensdag 19-8 Whyalla.

Het is wisselend bewolkt en 19 gr.
vanmorgen moesten we al vroeg opstaan, want om 9 uur werden we verwacht bij de VVV. We gaan een tour maken met een gids in een bus en die tour gaat ovet het vervaardigen van staal en vindt plaats bij en op het terrein van een groot staalconcern. Voordat we om 9.30 uur vertrokken kregen we een paar video's te zien, hoe het daar allemaal in zijn werk gaat.zoals jullie weten ,zijn we naar Iron Knob geweest en daar in die mijn delven ze dus het zgn. Iron Ore en daarvan maken ze dan weer staal in de hoogovens ,die daar staan bij One Steel.De bus was zo goed als vol ,toen we vertrokken. We reden eerst naar de binnenstad en gingen naar de Look Out,waar het afweergeschut uit de 2e wereldoorlog staat ,die de verdedigingslinie van Australie vormde tegen de Japanners.Daarna gingen we echt naar het fabrieksterrein. Daar gingen we langs de verschillende stadia van verwerking van de Iron Ore. Het hele complex word water gekoeld en omdat Whyalla geen eigen watervoorziening had vroeger werd het water per schip aangevoerd uit Port Pirie. Tegenwoordig gaat dat via een pijplijn vanuit de Murray river
Uiteindelijk kwamen we bij de hoogovens en daar zie je het gloeiende Ore in wagons terecht komen en die brengen het dan naar de volgende afdeling voor verwerking.Ze maken hier T-balken voor de bouw ,maar ook zeer veel verschillende soorten rails voor de spoorwegen in allerlei landen.Uiteraard was het niet toegestaan om tijdens de rondleiding de bus te verlaten i.v.vm de veiligheid.De hele tour duurde zo'n 1 1/2 uur en daarna hebben we nog boodschappen gedaan en de rest van de dag helemaal lekker niets, dan fijn buiten zitten en thee drinken.