Down Under - Reisverslag uit Whyalla, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Whyalla, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

19 Augustus 2015 | Australië, Whyalla

Dinsdag 18-8 Whyalla en het is wisselend bewolkt en dan weer zon en 18gr.

We moesten vanmorgen na het ontbijt eerst nog bedenken ,wat we vandaag zouden gaan doen. peter stelde voor om naar Iron Knob te gaan. Wat mij betreft o.k. al weten we niet wat we daar aan zullen treffen. dus eerst maar eens Whyalla uit en toen zagen we op een bord Iron Knob aangegeven.Het is een rit van zo'n 52 km. over een bijna kaarsrechte maar wel heuvelachtige weg. Paralel aan de weg loopt een spoorbaan, echter niet voor personenvervoer maar voor goederen. er zijn hier in Australie uberhaupt weinig personentreinen.en als er al een naar een stad gaat ,is dat zo duur om er mee te reizen ,dat je beter kunt gaan vliegen. Dat is en goedkoper en sneller.De weg volgend ging het heuvel en heuvel af. We kwamen in Iron Knob aan en wat we al vermoed hadden , dit is een plaatsje voor de werkers in de mijn, die daar sinds een jaar weer draait.Er is een VVV en er zou een General store moeten zijn ,waar je ook wat zou kunnen drinken. De VVV hebben we gevonden , maar de General Store niet. Trouwens , het dorp is eigenlijk een gat en ziet er zo haveloos en grauw uit , dat je er nog niet begraven zou willen liggen.Alle huizen zien er roodbruin uit van het stof van de ijzermijn.
We zijn dus maar snel verder gerden richting Port Augusta en na zo'n 20 km.zagen we een camping aan gekondigd langs de kant van de weg. en er zou ook een restaurant zijn. nou, wij wilden wel wat eten ,dus wij daar aangegaan. De dame ,die ons te woord stond, vertelde dat het eigenlijk een schapenboerderij was en dat het restaurant pas om 5 uur open zou gaan.. weer pech dus en dus maar weer op stap in de Van.Hup, dan maar. weer richting Whyalla. We zagen regelmatig schapen lopen en Peter vroeg zich af of die beesten mensenschuw zouden zijn .dus wat zullen ze doen ,als je op ze afloopt? ik denk ,dat ze weg zullen lopen. En dat klopte ook wel ,want toen we uitstapten bij zo'n kudde en naar ze toe liepen, gingen ze er bijna allemaal op een drafje vandoor.Ze bleven wel op een afstand staan kijken. Wij weer verder en op een parkeerplaats hebben we onze lunch opgegeten. bij terugkomst in Whyalla zijn we in het oude centrum nog wat gaan drinken.Vlakbij het haventje zijn we naar een Lookout naar boven gereden.hier had men in de 2e wereldoorlog 4 stuks afweergeschut neergezet om de Japanners te weren.die hadden het vooral voorzien op al het ijzer , dat hier gewonnen werd en nog word.Na dit bekeken te hebben ,zijn we naar de haven gereden om te zien of we de dolfijnen te zien konden krijgen en evt op de foto konden zetten.We hebben ze wel gezien , maar ze waren zo snel ,dat we er geen foto van konden maken.Dat is echt wel jammer. Daarna zijn we terug gegaan naar de camping

• 19 Augustus 2015 - 19:17

Antonie:

He wat jammer ik had jullie wel gezien hoor...schapenherders team hoed e schapen op de veluwe.
    schapen drijvers ....qweenie of daar een vacature ooit van geweest is.
    hahaha

Veel plezier de groetjes van hiier

• 19 Augustus 2015 - 22:16

Jaap En Ria:

Hoi Peter en Wilma,

We zijn na drie weken vakantie terug en hebben al veel van jullie verslagen gelezen. Wat hebben jullie al veel gezien en gereden. ( wij maar 200 km naar Friesland, verschil moet er wezen niet waar) Maar leuk om alles zo mee te beleven. Jammer dat we die lekkere broodjes niet kunnen proeven. Hopelijk krijgen jullie die dolfijnen nog op de foto.. En heerlijk om te lezen hoe jullie genieten. Wij genieten mee.
    Heel veel plezier en hopelijk blijft het zonnig en droog. Liefs van ons beiden, Jaap en Ria