Down Under - Reisverslag uit Whyalla, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Whyalla, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

17 Augustus 2015 | Australië, Whyalla

maandag 17-8. zonnig en 20 gr. Whyalla.
We zijn vanmorgen na het ontbijt naar Port Bonython en Point Lowly gereden. Eerst rijd je richting Port Augusta en biij een grote t-splitsing bij het National park sla je rechtsaf.j egaat om een enorm complex van een staalbedrijf heen en dan ook nog om False bay.dan kom je bij Port Bonython. hier blijkt een enorme fabriek te liggen,waar ze LPG en Naphta produceren. Je komt op de weg daarheen dan ook regelmatig grote gastanktrucks tegen.Daarna ga je een stukje verder naar Point Lowly. op de punt van het schiereiland staat een vuurtoren, die zo heet. Er staan 2 woningen bij voor de mensen ,die daar moesten zorgen dat de vuurtoren zijn werk goed deed. De eerste vuurtoren is gebouwd door de Engelsen in 1898en bestond uit zandsteen en 15 m hoog. Een aantal jaren later is hij verhoogd tot 22 m. echt functioneel is hij niet meer.Je hebt vanf dat punt een mooi uitzicht over De False en de Fitzgerald baai. We hebben daar een kleine trail gevolgd en kwamen toen weer bij de vuurtoren uit.Toen zijn we een km.of 8 teruggereden. Daar kon je weer rechtsaf om bij verschillende Bush-campings te komen al dan niet met stromend water en w.c. Het is heel raar , maar je begint op asfalt wat na een paar km. overgaat in gravel-road en na weer een paar km. weer overgaat in asfalt en en daarna weer in gravel. op het laatst was de weg zo ruw, dat we omgedraaid zijn en via dezelfde weg zijn teruggereden. De weg op zich was heel gevarieerd en liep tussen 2 oefenterreinen van het leger door en was somds heel erg steil. Voordat we weer de Lincoln- Highway opdraaiden, zagen we een weg naar links en we dachten : och waarom ook niet ,we zien wel waar we uitkomen en we wilden op een rustig plekje onze lupa's opeten en een beker melk drinken met als toetje een banaan.hoe verder we reden , hoe meer afval we langs de kant van de weg zagen liggen. Het leek soms wel een vuilnisbelt. Op een aardige plek zonder vuilnis hebben we dus even gegeten en zijn toen verder die weg gevolgd.We kwamen uiteindelijk uit bij een oude open loods en de weg liep daar dood.Dus zijn we maar omgedraaid en weer naar de Highway gereden.Langs de highway ligt een oud marineschip en daar huist ook de VVV in een kantoor.Wij wilden graag weten of er nog meer bezienswaardigheden zijn in Whyalla en toen hoorden we dat dat schip en het museum te bezichtigen zijn.De rondleiding begon om 1 uur en we waren op dat moment de enigen ,dus werd het een prive rondleiding.Dit schip was het eerste oorlogsschip dat in |Australie gebouwd is in 1941.Het was een mijnenveger. Het schip had zo'n 170 manschappen aan boord en je kunt je afvragen ,waar die allemaal moesten slapen ,want officieel was het schip bedoeld voor zo'n 70 bemanningsleden. Dat zal wel per toerbeurt zijn gegaan. Het was voor die tijd wel redelijk modern ,want het had al wel douches aan boord.Het was erg leuk om dat ook eens gezien te hebben.Daarna zijn we naar het museum gelopen en hier waren ontwerptekeningen van alle schepen ,die ze daar gebouwd hebben ,te zienMaar ook veel foto's van een scheepscrew en je kon daar zien ,hoe ze die mijnenveger aan land hadden gekregen. Het schip was aangekocht voor $5000,00 en de hele restauratie en de berging heeft meer dan $ 5 miljoen gekost.Daarna zijn we naar de stad gegaan en hebben daar bij een bakker wat lekkers gegeten en zijn vervolgens weer naar de camping gegaan. En alweer hadden we een drukke maar leuke dag achter de rug