Down Under - Reisverslag uit Pemberton, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Pemberton, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

02 Augustus 2015 | Australië, Pemberton

zaterdag 1-8. Het is droog en bewolkt en 16 gr. Vandaag gaan we van Pemberton naar Denmark.

We zijn vanmorgen bijtijds opgestaan. we blijven hier niet nog een dag, want het toiletgebouw nodigt nu niet bepaald uit om te gaan douchen.De wind waait er dwars doorheen en aangezien we nu net lekker aan het opknappen zijn, willen we niet door de kou net boven onze enkels afknappen. even wat water door de snuit en tanden poetsen en dan er gauw vandoor.Om 1/4 voor 11 willen we in Pemberton met een lokaal treintje mee . De machinist, die tevens de gids is, weetb heel veel over de omgeving en de natuur te vertellen.Wat wij niet wisten ,is dat het treintje geen ramen heeft, dus het waait er flink doorheen.Eerst kwamen we door het centrum en de gids/machinist moet ook de spoorbomen openen en sluiten en dat doet hij vanuit de trein. Even later komen we langs een hourzagerij. Hier worden de bomen klaar gemaakt voor de woningbouw. Steeds laat hij de trein even stoppen, zodat je alles goed kunt bekijken.. Hij vertelt veel over de verschillende soorten bomen en noemt ook hun namen. maar die zijn we alweer vergeten.Hij vertelt hoe je de bomen kunt herkennen aan hun stammen hun bladeren. soms zie je bomen , die naalden lijken te dragen , maar dat is niet zo, want het zijn geen naaldbomen en ze hebben heel fijne bladeren.Telkens als hij een weg of pad kruist , laat hij de fluit klinken. dit is verplicht.Onderweg passeren we 4 bruggen ,die over 2 rivieren gaan ,die hier door het landschap kronkelen. na de 4e brug stopt hij.Eerst vertelt hij,dat we 15 minuten de tijd krijgen om de cascades te bekijken en te fotograferen. Het water stort zich hier over en langs verschillende rotspartijen naar beneden. hij zegt ook , dat we goed uit moeten kijken , omdat het erg glad is langs de rivier met al die rotsblokken en de regen van de afgelopen dagen. Via zijn fluitsignaal laat hij weten , dat we nog 3 minuten hebben om bij de trein terug te komen, anders kun je het hele eind teruglopen.