Down Under - Reisverslag uit Pemberton, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Pemberton, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

01 Augustus 2015 | Australië, Pemberton

Regen en 18 gr.
Vrijdag 31-7.We gaan van Margaret River naar Pemberton via Augusta.

Plens,plens plens.Regen ,regen en nog eens regenHet heeft de hele nacht geregend en het getik op het dak van de Van . En of het nu droog was of niet , het bleef maar tikken,door de druppels ,die van de boom afvallen ,waar wij onder staanAfijn, met je regenjas aan naar de douches. Het is dat het te koud is ,anders kun je beter buiten in je blootje gaan douchen, want nat word je toch.Nahet douchen en ontbijt teden we naar augusta, althans bijna,want 4 km. voor die plaats ligt een grot, The Jewell Cave en die willen we bezoeken.Hij ligt langs de Cave Road en zo liggen er nog 3 grotten langs die weg.We komen voor de grootste en mooiste ,volgens zeggen.In de hal bij de grot moeten we nog 15 min. wachten voor de rondleiding begint. Er zijn ondanks het slechte weer toch nog aardig wat bezoekers.Binnen is het lekker droog.De gids vertelde ,dat de grot in 1958 ontdekt werd en in 1980 opengesteld kon worden voor publiek. Je gaat zo'n 250 treden naar beneden en die moet je later dus ook weer op.De trappen zijn tamelijk smal en op sommige stukken is het plafond zo laag ,dat je behoorlijk moet bukken ,zelfs ik moest een paar maal diep bukken.Je gaat door 3 zalen en de verlichting is mooi aangelegd en zo krijg een prachtig zicht op de stalagmieten en stalagtieten. We gingen van platform naar platform.Onze gids was een nog tamelijk jongeman,die op een zeer duidelijke en rustige wijze uitleg gaf.Op het diepste punt waarschuwde hij , dat hij de lichten zou gaan doven, dit om schrikreacties te voorkomen en om te laten ervaren hoe donker het wel niet was en ook oorverdovend stil.Zo vertelde hij ook in die duisternis, dat als je zo 20 min. in het donker staat , je je evenwicht kwijtraakt. Maar zo lang wachtte hij gelukkig niet en deed na een paar minuten het licht weer aan.Daarna zijn we weer rustig de trappen opgelopen naar de uitgang.Dit bezoek was zeer de moeite waard.Wij vroegen de gids of hij wel eens in een ijsgrot was geweest.Wij vertelden hem ,dat hij dan naar Europa moest en wel naar Tjechie en een winterjas mee moest nemen ,omdat het daar binnen minimaal -10 gr. zou zijn.Hij kreeg het al koud bij het idee.Toen we buiten kwamen , regende het nog steeds. We gingen een kijkje nemen in Augusta. Toen we uit de bescherming van de bossen kwamen, merkten we pas hoe hard de wind waaide.Even buiten Augusta staat op een landtong een vuurtoren en wel de hoogste en eerste van Australie en heet The Cape Leeuwin Lighthouse. Hier op dit punt komen de Indische en Zuidelijke Oceaan samen.Daarna zijn we 14 km. teruggereden om de afslag naar Pemberton te nemen .Tussen 1/2 2 en 2uur kwamen we daar aan en op een bord zagen we een aanwijzing voor een camping, maar eerst zijn we in een leuke tent wat gaan eten en drinken. De camping ligt erg mooi in een dal aan de rand van het stadje en van de campingbaas kregen we allerlei tips over bezienswaardigheden in de omgeving.Ondertussen bleef het maar regenen en hij vertelde ons ,dat men hier wel regen gewend is , maar dan in korte en hevige buien en niet zoals vandaag.We vertelden hem ,dat dit nou typisch Nederlands weer is en daar moest hij hartelijk om lachen.We hebben een staplaats uitgezocht en toen ik naar de w.c. moest was het DROOG!!!!!!!.Even later moest peter ook en toen hij terug kwam , pakte hij de camera en zei dat hij een Cookaboora had gezien en wilde fotograferen ,omdat hij er anders uitzag , dan degenen ,die we 3 1/2 jaar geleden in Queensland zagen

• 01 Augustus 2015 - 12:20

HenT:

Hoi, het lijkt me nix al die regen. Hier gaan we langzaam naar de ruim 30° en we gaan er weer lustig op los fietsen. Sterkte daar.

• 13 Augustus 2015 - 15:58

Marielle:

Hoi reizigers,

mijn reactie is misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar wij zijn dan ook een paar weken op vakantie geweest naar Engeland met de boot. Ook veel wind gehad, net zoals jullie vandaag. En Cape Leewin, grappig om hem eens tegen te komen in een reisverslag van een stel landrotten. Want deze naam was ik wel eens in een zeilverhaal tegen gekomen. En de samenkomst van de Indische en Zuidelijke Oceaan kan wel eens voor vervelende golven zorgen. Maar goed, daar hebben jullie geen last van gehad :-)

Groetjes,
    Marielle