Down Under - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

19 Juni 2015 | Australië, Adelaide

Maandag 15-06.

BHet was bewolkt , toen we opstonden en 18 gr. Tevnes was het aan het regenen, niet hard maar toch. Na het ontbijt namen we afscheid van Herma en George. Geroge reed nog een stukje voor ons uit en wees ons de wegnaar de dichtstbijzijnde supermarkt.Daar namen we opnieuw afscheid van hem. Na de nodige etenswaren gekocht te hebben, konden we echt op pad samen.Onder begeleiding van de Tom-Tom en de wegenatlas gingen we op weg naar het noorden.De constante regen , werd later een aantal buien. We volgeden de A1 richting Port Augusta. We kwamen langs voor ons bekende plaatsen als: Wakefield, Dublin, Snowtown en Port Pirri.George had ons aangeraden om in Port Germein te overnachten. De camping daar wassnel gevonden, want het is maar een gat.Nadat we van alles geregeld hadden op het kantoor, zijn we een stukje gaan wandelen en kwamen zodoende bij de Golf St. Vincent uit . Ondertussen scheen het zonnetje heerlijk.We zagen een enorme Jetty( pier). Deze Jetty was van hout en ontzettend lang , wel 1676m. en we zijn hem helemaal op en neer gelopen. Nadat we gegeten hadden hebben we een paar potjes Rummykub gespeeld en zijn we bijtijds gaan slapen.

Dinsdag 16-6.
Toen we wakker werden regende het weer en begon het zelfs te onweren , echter niet lang.Na het ontbijt zijn we op weg gegaan naar Port Augusta. Daar hebben we weer wat boodschappen gedaan, want we waren het eea vergeten.We rijden nu via deStuart Highway via Pimba naar Glendambo, want de camperplaats die George ons aanbevolen had , in Oakden Hills , was niet te bereiken ,want dit was offroad en de weg was 1 modderpoel.We hebben weer verschillende regehnbuien gehad, maar onze lunch konden we op een restarea in het zonnetje opeten.De weg , waarop we rijden, is over het algemeen kaarsrecht en wat heuvelachtig. Onderweg zagen we emoes, schapen en koeien en uiteraard ook kangaroes. Je moet goed uitkijken, want er staat geen hek langs de weg, dus ze kunnen er zo voor je auto springen of lopen. Bij vieren kwamen we in Glendambo aan.Het was op de campsite bere druk. Deze nederzetting, want dorp is een te groot woord, bestaat voornamelijk van de inkomsten van het hotel en de campsite en het benzinestation.Na het eten eerst maar eens de laatste 2 dagen opgeschreven. Peter wilde 's avonds een foto maken van de prachtige sterrenhemel maar het was al weer bewolkt, dus dat feest ging mooi niet door.

Woernsdag 17-6.

Het is weer zwaar bewolkt en 18 gr. , maar wel droog.
Om 10.00 uur reden we weg . Op naar Coober Pedy.Af en toe miezerde het een beetje, maar voor de rest was het droog.Tegen 12 en stopten we om onze lupa"s te nuttigen, maar het was net iets te fris om buiten te zitten.Rond 1 uur waren we in Coober Pedy. Ondertussenwas het weer opgeklaard en scheen de zon.Nadat we een plek op de camping hadden gevonden, zijn we naar het centrum gelopen.In de zomer is het hier bloedheet, maar nu is het lekker, alleen staat er een stevige frisse bries.Coober Pedy is een mijnstadje, waar ze opaal delven.Op 10 km. voor het stadje , wordje al gewaarschuwd, dat je niet zomaar het land op moet lopen. Overal zijn mensen bezig met graven naar opaal en je kunt dan zomaar in een mijnschacht vallen.Omdat het zomers heel erg heet is, zijn hier veel ondergrondse woningen en kerken. En natuurlijk ook cafe"s en kroegen.Drie en een half jaar geleden zijn we hier ook geweest en hebben toen een museummijn en opaalwinkelbezocht.Hier lieten ze zien hoe de mensen begonnen te graven en er ook een onderkomen bij maaktenDoordat het vaak ondergronds is, is het hier heerlijk van temperatuur, zo"n 22gr.Nadat we terug waren op de campingen ons diner op hadden, gingen we naar de kampkeueken annex t.v.zaal en hebben daar naar een wedstrijd van Australisch voetbal gekeken tussen Queensland en New South Wales. Het lijkt op rugby, maar het gaat er veel feller en harder aan toe en de spelers dragen geen beschermende kledig , zoals in Amerika.In de rust zijn we naar de camper gegaan en anngezien er weer een prachtige sterrenhemel te zien was, hefft Peter geprobeerd er een foto van te maken, maar dat mislukte.Ondertussen was het behoorlijk fris geworden en na een paar spelletjes en een drankje zijn we gaan slapen.

Donderdag 18-6.

Toen we wakker werden was er strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje ,maar het had "s nachts toch een paar graden gevroren, want het ijs zat op de ramen. BRRRRRRRRR.
Na het ontbijt hebben we maar eens een was gedraaid. De zon scheen volop en er stond een lekker windje , dus de was kon mooi buiten drogen. "s Middags kwamen er steeds meer wolken, maar we zijn toch naar het centrum gelopen.Het internet werkt op dit moment niet echt, dus zijn we bij de V.V.V. naar binnen gelopen en daar is het nog gratis ook.EEn van de medewerkers , waar we aan de praat kwamen , had een uitgesproken mening over de regering. Hij vond het maar zakkenvullers.

• 19 Juni 2015 - 09:05

Antonie:

Hallo allebei,

Jullie zijn al en aardig eind op pad.Wat jammer dat het zo regent....lijkt me om te rijden erg vermoeiend.
    Het weer hier is hollen en stil staan. goed warm en fris en regen.
    De vrieskou hebben we gelukkig niet meer.

Die Pier ...ik zie jullie daar samen heerlijk op wandelen.
    Mooi helder water zeker?

Gisteren is er vaak naar jullie gevraagd op de club....volgende donderdag ga ik een wereldbol meenemen kunnen ze kijken waar jullie vakantie houden.
    Ik wens jullie mooier weer toe... goede reis naar de volgende plaats!!
    liefs Antonie

• 19 Juni 2015 - 09:13

Marielle:

Dag enthousiaste reizigers!

Vanuit het regenachtige en koud Nederland lees ik jullie verhalen. En wat ben ik jaloers ;-)! Ik hoop alleen dat jullie er geen last van hebben dat je nu 2 keer een winter achter elkaar hebt. Alhoewel, het lijkt niet echt op de Nederlandse winters. Veel plezier verder en tot het volgende verslag!

Groetjes,
    Marielle

• 19 Juni 2015 - 18:06

Marry Brentjes:

Nou wat de winter betreft: die winter is warmer als onze zomer; hier lijkt het wel winter, je kunt je winterjas en laarzen aan!
    Jullie gaan naar het noorden, dus het zal steeds een beetje warmer wonder; ik denk dat het heerlijk is zo, kan je lekker van alle ondernemen.
    Reis lekker verder en geniet!

• 19 Juni 2015 - 23:40

HenT:

Wij zijn blij dat jullie -ondanks het regenachtige weer- lekker genieten. We hopen wel dat het weer snel beter wordt. Dat is toch altijd prettiger.