Down Under - Reisverslag uit Kapunda, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu Down Under - Reisverslag uit Kapunda, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

Down Under

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 Augustus 2015 | Australië, Kapunda

Dinsdag 25-8. 14-17 gr. zon afgewisseld met wolken en zo nu en dan een stevige koude wind.

Vanmorgen hebben we voor ons doen vrij lang uitgeslapen en daarna op ons gemak ontbeten.We hadden besloten om naar de Old Mine site te gaan.dit is niet al te ver en het is een oude kopermijn. Toen we aan de wandel waren, realiseerden we ons dat we de stadsplattegrond van Kapunda vergeten waren. Dus goede raad is duur en we komen toch langs de VVV, dus daar weer naar binnen om een nieuwe te vragen.De dame van de VVV markeerde voor ons de route op de kaart hoe we moesten lopen. Eerst een stukje het stadje uit en dan bij het benzinestation links af.Je kon gewoon de borden volgen. Langs de trail staan overal borden met informatie over de plek waar je op dat moment bent.Zoals de tredmolen voor de paarden , die daar lopen en daardoor het water uit de mijn pompen.Ze gebruiken het water ook om alles wat naar boven komt uit de mijn te wassen. Daarna gaat het net als bij ijzer de ovens in en word het koper gescheiden van de rest.en het afval word afgevoerd. Later kwamen er stoom-en dieselpompen voor in de plaats.Terwijl je daar rondloopt, word je telkens gewaarschuwd om niet van het pad af te wijken ,want overal zijn nog diepe mijnschachten aanwezig. Ze hebben wel overal hekken neergezet.Een gedeelte is heel diep uitgegraven en daar staat nu water in en dit water is groen van kleur. De hele trail over het terrein is 1 1/2 km .lang. Daarna zijn we de Heritage Trail een stuk gaan volgen en dan kom je langs het oude gerechtsgebouw en het oude politiebureau. beide gebouwen functioneren niet meer als zodanig en je kunt er ook niet in.Aan de overkant daarvan staat de Congregational kerk ,waarvan alles georganiseerd word.En daarnaast stond nog een kapel in oud Engelse stijl.Toen zijn we terug gelopen naar de VVV ,want beneden in de kelder stond de geschiedenis van Kapunda op een zeer vlotte wijze uitgebeeld.Er stonden een paar stapels kisten, waarvan je er een stel kon openen en dan zag je een stukje geschiedenis op een bord of via een video voor je verschijnen.Tevens kon je een video met de bijzonderheden bekijken met de voor hun belangrijke personen, die het stadje gemaakt hebben.Het was niet groot ,maar ze lieten wel heel veel van de historie en de tegenwoordige tijd zien. Na de lunch zijn we naar het plaatselijke museum geweest ,dat gevestigd is in de vroegere Baptisitenkerk.In dit museum zie je echt van alles,zoals trouwjurken,doopjurken,naaimachines, weefgetouwen,telefoons en centrales,stencilmachines,oud geld, postzegels en allerlei militair spul. In de kelder zag je een uitstalling van alles wat te maken had met de Society Club en van het ziekenhuis. Als je in 1860 per ambulance ( lees:brancard) vervoerd moest worden ,kostte je dat $40.In een aangrenzende hal stond van alles wat te maken had met landbouw en diverse koetsen en motoren en auto's. Er stond ook een brandweerauto met fietsen erbij, waar de brandweerlieden dan op en achter de auto aan moesten racen.Er stond nog veel meer ,maar echt te veel om op te noemen. Toen we zo'n beetje alles gezien hadden, hebben we nog een tijdje staan praten met de vrouw ,die hier de zaak runt.Daarna zijn we terug gegaan naar de Van, want we hebben zin in thee. Peter heeft de Van nog schoon gemaakt ,d.w.z. gewassen en vooral de wielkasten ,want die zaten onder de rotzooi van de gravel-roads.Na de thee ,kwam hij ook nog op het idee om even naar een nabijgelegen park te lopen. Het was tenslotte mooi zonnig weer geworden en het is maar een klein ommetje.Het park is aardig en de vijver ,die er is ,stond bijna droog. Er lagen een paar leuke bruggetjes inen tevens een pcknick-tafel en een BBQ.Daar zijn we ven gaan zitten en gelijk kwamen alle eenden en ganzen naar ons toe. die dachten natuurlijk ,dat wij ze kwamen voeren. Maar dat hadden ze dan mooi mis, want we hadden niks bij ons. En nu hup terug naar de camping en uitrusten

• 25 Augustus 2015 - 13:15

Antonie:

Hallo,

Dat waren weer 2 mooie dagen ...met enorm veel bezienswaardigheden.
    Wat lief dat die man op jullie heeft staan wachten...en verse fruitjes had geplukt....fijn dat er zulke lieve mensen zijn
    veel plezier en groetjes van hier.

• 25 Augustus 2015 - 22:00

Marry Brentjes:

Hoi Peter en Wilma,
    Ik volg jullie verhalen op de voet; zo zachtjes aan zal het grootste gedeelte van jullie reis er al op zitten.
    Drie maanden zijn jullie weg toch?
    Mooie verhalen, leuk om te lezen; jullie hebben al heel wat kilometertjes af gelegd in dat grote
    Australië. Nu geen last van de hitte, want de temperaturen zijn niet zo hoog, maar wel heerlijk om dingen te bekijken en te reizen.
    Geniet nog een poosje, groet en dikke kus van Marry Br.

• 26 Augustus 2015 - 22:41

Ria:

Ik heb jullie dag even meegelezen. Nou die was weer goed gevuld. Arme brandweermannen die er achter aan moesten fietsen. Ik zie het al voor me. Hoeveel kilometer hebben jullie al gereden? Ik hoop dat het de moeite waard is geweest en daar lijkt het al wel op met jullie ongelooflijke energie. Jaloers??Wel nee. Nee hoor het zei jullie gegund. knuffie jullie schoonzus.