rondreis Europa - Reisverslag uit Punat, Kroatië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu rondreis Europa - Reisverslag uit Punat, Kroatië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

rondreis Europa

Blijf op de hoogte en volg Peter

28 Juni 2017 | Kroatië, Punat

Hallo allemaal , het heeft ff geduurd , maar hier volgt weer een uitgebreid verslag van de afgelopen tijd.

Dinsdag 20-06.
Het was een kort ritje naar Postojna. Daar hebben ze volgens zeggen hele mooie grotten en die willen we dan ook wel zien.We staan hier met de camper slechts 1 nacht.Om bij de grotten te komen ,moet je eerst een aantal trappen op en daar werden we aangesproken door een jongedame , die ons vertelde , wat de mogelijkheden waren. We kozen voor een bezoek van 1 1/2 uur. Je wordt eerst in groepen verdeeld al naar gelang de taal. wij werden ingedeeld in de Engelstalige groep.Onze gids was een jonge vrouw. We werden eerst met een treintje zo'n 10 minuten de grotten in gebracht en vandaar werd er gelopen.Onze gids had er behoorlijk de pas in . Gelukkig hoefden we geen trappen op , maar het pad liep soms erg steil omhoog om daarna verder de diepte in te gaan.Op verschillende plekken stopte ze om bijzonderheden te vertellen. Een bepaalde grot had de naam :Russische Zaal en die heette zo omdat daar Russische soldaten , die gevangen genomen waren , te werk gesteld werden.We hebben zeker 1 uur rondgelopen en kwamen van de ene mooie grot in de andere. Zo was er een rode grot , een witte grot etc.De oudste grot , die was ontdekt werd voor het laatst bewaard.In de grotten was het behoorlijk fris, nl zo'n 10 graden. En in de laatst grot daar moesten we op het treintje wachten , dat ons weer terug naar buiten zou brengen. Op de terugweg raakten we met een ander Nederlands stel aan de praat en onder het genot van een drankje , hebben we een hele tijd zitten praten.

Woensdag 21-06.

We hebben Slovenie verlaten en gaan naar Kroatie en wel naar het eiland Krk. Het eiland is met een lange en zeer hoge brug verbonden met het vaste land. Om de brug over te gaan , moet je tol betalen. op het eiland zijn ik weet niet hoeveel campings, maar op aanraden van een van onze vroegere buten, gaan we naar Punat.De camping ligt aan zee tegen de helling van een berg en de weg is heel steil. Boven aan de berg ligt de receptie en onze plek ligt bijna aan het water.Om te melden waar je staat , moet je tegen de berg op met zo'n 12 % stijging.Nu nog ff zoeken waarde wc's en de douches zijn.Deze liggen en stukje berg op en om daar te komen ,moet je een aantal trappen op. Dit is goed voor je conditie ,maar als je denkt dat je moet , kun je beter maar gaan. Op de camping is ook een supermarktje echter met een beperkt assortiment en die ligt halverwege de berg op. En er is ook een bankomat om geld te pinnen. Sorry mensen ,maar de eerste paar dagen gaan we niet meer van de camping af. Zon ,zee en rust is wat we nu willen en zorgen dat je niet verbrand.

Donderdag 22-06.
's morgens om 1/2 8 komt er een man langs met allerlei lekkere broodjes in zijn mand .Eigenlijk voor bij de koffie en we besluiten er een paar te kopen.Verder doen de hele dag niets anders dan luieren en van het mooie weer genieten en 's avonds gaan we douchen na het eten om het luie zweet eraf te halen.

Vrijdag/zaterdag / zondag 22-23-24-06.
Er valt niet zo heel veel te vertellen. We luieren lekker door. We zijn wel in gesprek geraakt met onze Oostenrijkse overburen, Gottfried en Erika. Zij wil graag een keer naar Nederland en vraagt ons om wat bijzondere plaatsen. We hebben er een flink aantal voor ze opgeschreven en 's avonds hebben ze op internet deze plekken opgezocht en bekeken en ze waren heel enthousiast. Met hun hebben we ook weer adressen en mail uitgewisseld en we worden zelfs uitgenodigd om bij hun te komen.Op zaterdag werden we door onze Sloveense buren bij de koffie verrast met een groot stuk verse watermeloen. Deze smaakte heerlijk.zij vertrokken op zondag ,omdat hij maandag weer moest werken.
Zondags is Peter naar de receptie gelopen om alvast te betalen voor het verblijf, dat is daar nl, gewoonte , dat je de dag voor vertrek dat doet. Afgepeigerd kwam hij weer terug. O ja, op 1 van de avonden gingen we daar in het restaurant eten, maar wat bleek , je kon er alleen cash betalen. En de bankomat bij de supermarkt was leeg , dus moest ik terug naar de camper om geld op te halen en dat is heen en terug een flink eind.
hijg hijg , puf puf!Weer al die trappen op en af. Op maandag heeft peter daar toch kunnen pinnen.

Maandag 26-06.
Vandaag gaan we naar Italie via Triest. Bij de brug hoeven we dit keer geen tol te betalen. We moeten een stukje door Slovenie, maar eerst tanken we nog ff in Kroatie , want dat scheelt een stuk in prijs.Via een stukje snelweg , komen we op de weg naar Slovenie en plotseling gaat alles langzamer rijden en even daarna staat alles stil. We denken aan een ongeluk of wegwerkzaamheden, maar wat blijkt: het is een file tot aan de grens met Slovenie. En het duurt en duurt maar en als we eindelijk bij de grens komen , blijken er maar 2 grenswachten te werken. En dat terwijl het er ook nog barst van de vrachtwagens . Het passeren van de grens stelt echter niks voor, want de douanier werpt terloops een blik erop en beduidt ons dat we verder kunnen rijden. In Italie moet je trouwens op de autostrada ook tol betalen en dat gaat via een selfservicepoint. Dat apparaat spreekt alleen maar Italiaans en verder zijn de aanwijzingen ook niet duidelijk. Je kunt alleen met muntgeld of met creditcard betalen. Het duurde even voor Peter dat door had en ondertussen begon een ongeduldige Italiaan te toeteren. Wat de tolheffing nu was is ons niet duidelijk ,maar dat zien we wel als we terug zijn.Peter had via internet een camping opgezocht en gelukkig hadden we die snel gevonden in de buurt van Venetie

• 28 Juni 2017 - 22:40

Antonie Van Dam:

heerlijk weer te lezen van jullie belevenissen

veel plezier in venetie