rondreis Europa - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu rondreis Europa - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

rondreis Europa

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

19 Juni 2017 | Slovenië, Ljubljana

Zondag 18-06.

We gaan vandaag naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenie. We hadden al van iemand op een andere camping gehoord dat je bij het resort een goede en niet te dure plek kon vinden. Nadat we de camper op zijn plaats hadden gezet , hebben we de fiets gepakt en zijn naar het centrum gereden.In het centrum is het een drukte van belang.Alle winkels zijn open en overal staan kraampjes langs de straten en er wordt overal muziek gemaakt en straattheater op het centrale plein. In de kraampjes ligt het bekende spul als magnets, sieraden , tassen, etc.Ljubljana heeft als kenmerk zijn draken en er staat zelfs een drakenbrug met op elke hoek een grote groene draak. Er liggen hier veel bruggen over de rivier en aan de stadskant ligt een marktplein , waar vandaag een streetfoodfestival is. Dat betekent dat je hier allerlei soorten van vlees en brood kunt kopen, en proeven ,maar het meest zie je toch allerlei soorten Burgers.Tijdens de wandeling door de stad werden we door een jongedame aangeschoten en ze bood ons een boottocht over de rivier aan. Dat hebben we dus maar gedaan ,ook om wat rust aan onze benen te gunnen.Na een paar uur door de stad gelopen te hebben , waren we toch wel wat moe en zijn we de 7 km. naar de terug gefietst. En daar hebben we tot bij twaalven lekker buiten gezeten.

Maandag 19-06.

We gaan weer naar de stad op de fiets , maar nu willen we ook de burcht op de berg bezoeken. Zo van een afstand ziet het er al prachtig uit.Maar hoe kom je daar? Lopend? Nou dat wordt een hele klim, want hij ligt boven op de berg.Maar wat blijkt , je kunt er met een soort kabelbaanlift naar toe. Dus dat hebben we maar gedaan.Voor 7 euro ben je boven en kun hede burcht bezichtigen.De burcht is prachtig gerestaureerd in de loop der tijd en menig Sloveens architect heeft zich hiervoor ingezet al zijn lang niet al hun ideeen gerealiseerd.Vanaf de toren heb je een prachtig uitzicht over de stad enzijn omgeving met hoge bergen en dalen. Binnen de kazematten werd op tableaus welke architecten er aan gewerkt hebben en welke ideeen er wel zijn opgepikt en gerealiseerd.
O ja ,voordat we naar de stad gingen , hebben we nog een hele tijd staan praten met een Australische , die vaker in Europa rond toert met hun eigen camper. Aan het eind van het gesprek nodigde zij ons uit om bij hun te komen logeren ,als we weer naar Australie zouden komen.

• 19 Juni 2017 - 21:11

Antonie :

goe bezig....overal adressen sparen.....globetrotters !!!!