rondreis Europa - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Peter Zelst - WaarBenJij.nu rondreis Europa - Reisverslag uit Gdansk, Polen van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

rondreis Europa

Blijf op de hoogte en volg Peter

03 Juni 2017 | Polen, Gdansk

Woensdag 31-05
Vanmorgen gaan we op de fiets naar Gdansk. althans dat is de bedoeling, maar als we dat aan een Duits stel uit Gottingen vertellen, vraagt de man of we soms dood willen. Ze raden ons aan om met de trein te gaan.Het station is hier 200 m vandaan. Dus we hebben hun raad opgevolgd en naar het station gelopen.Je moet de treinkaartjes uit een automaat halen, maar wat is Gdansk Centraal in het Pools? Gelukkig kunnen een stel uit Litouwen met hun 2 dochters ons helepen. Hij spreekt een beetje Engels en 1 dochter zelfs zeer goed Engels. Zij weet dat Centraal in het Pools Glowny is.Na het aanschaffen van de kaartjes gaan we op reis.In Gdansk aangekomen, geeft de Litouwer ons een seintje en wijst ons het VVV-kantoor. Daar krijgen we van een zeer zwijgzame dame een infoboekje en een stadsplattegrond.Gelukkig hoeven we niet de straat over te steken , want het verkeer raast langs ons heen. Het centrum van Gdansk is in de oorlog plat gebombardeerd en later weer helemaal opgebouwd .Als je er loopt , waan je je in Amsterdam met al die trapgeveltjes , maar het is allemaal veel te strak en te glad om waar te zijn.Het is echt nagemaakt in Amsterdamse stijl.Het is er vandaag heel druk , vooral met ladingen schoolkinderen , die allemaal op excursie zijn.Gelukkig zijn er ook wel een aantal straten , die gezellig aandoen en authentiek zijn en hier vind je allemaal Amber ofwel Barnsteen-ateliers en kraampjes. Gdansk is DE Amberstad van Polen en heeft hier ook een museum voor.Op aanraden van Hennie wilde3n we de Olivakathedraal bezoeken, maar toen we op de kaart keken ,bleek die aan de andere kant van van de stad te liggen en dat vonden we na reeds 4 uur rond gewandeld te hebben toch een beetje te ver worden. Deze kerk staat bekend om zijn orgelspel. Jammer dat we hem gemist hebben.Ook de Westerplatte, een Oostzeehaven hebben we helaas niet gezien. 's Middags kwamen we nog de 2 dochters uit Litouwen tegen. Wat wel leuk was, er lag ook hier een piratenschip aan de kade en Een Piraat stond mensen uit te nodigen om een rondvaart met het schip te maken.Aan het eind van de middag wilden we met de trein weer terug naar Sopot Kamienny Potok , maar op welk perron moesten we nu eigenlijk instappen? Een allervriendelijkste Poolse jongedame heeft ons hierbij geholpen en we hebben een hele poos met haar staan praten.