rondreis Europa - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu rondreis Europa - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Peter Zelst - WaarBenJij.nu

rondreis Europa

Door: Wilma/Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

25 Mei 2017 | Australië, Adelaide

25-05.
We gaan verder met de onze belevenissen op dinsdag 23-05 en wel met een fietstocht , maar dan de andere kant van de Muritz-see.We zijn via de oude stad en de haven ,waar het een drukte van belang was met mensen die met de rondvaartboot mee wilden.We zijn via veel bospaden langs het meer gefietst en deze kant is heuvelachtiger. We kwamen heel veel andere fietsers tegen. Bij een steile helling hadden we er een paar voor ons fietsen, waarvan de vrouw plotseling bij een scherpe bocht naar links afremde en afstapte en wel pal voor Wilma"s neus. Daardoor moest Wilma ook afstappen en de rest naar boven lopen, wat een een hele klim was.Gelukkig konden we kort daarna dit groepje achter ons laten en weer normaal door fietsen.Op een prachtige plek, genaamd Haus am See, hebben we koffie gedronken en daarna zijn we na weer een flink stuk fietsen , uitgekomen bij een Wisent-park. Daar hebben we in het restaurant zitten eten om vervolgens weer op de fiets te stappen en via een wat andere route terug te gaan naar de camper. Al met al hebben we die dag zo"n 40 km. gekacheld. Peter is daarna nog naar de andere kant van de stad gegaan om daar langs een ander meer te fietsen en rond te kijken. Langzamerhand begon het steeds meer te betrekken en "s avonds heeft het een paar keer stevig geregend.

Woensdag 24-05.
Vanmorgen was het erg bewolkt en erg fris met een stevige wind.We gaan via Neubrandenburg en Woldegk, Pasewalk( wat een namen ) naar Stettin ofwel op zijn Pools geschreven:Szczecin. Je breekt er je tong over.We gaan via de rijkswegen om meer van het land te zienDe rout hebben we via de camper-app opgezocht,want onze navi werkt in Polen niet. Maar via de mobiel gaat het prima en vinden we de camping vrij gemakkelijk.Het is een mooie camping met veel gras en uitstekend sanitair.Even later kwam er nog een Nederlands stel en met deze mensen hebben we een tijd gezellig staan praten,evenals met een Engelse lady genaamd Clair.zij woont op The Isle of Wight. 's Avonds was het erg kil en hebben de elektrische kachel aan gedaan.

Donderdag 25-05. Vandaag dus,zijn we bijtijds opgestaan ,want we willen richting Gdansk en dat is toch zo'n 360 km.Volgens de navi is het dik 4 uur rijden, vooral als je geen snelweg wil ,wat hier ook niet zo veel is.Wat ons in Stettin al op viel ,maar buiten de bebouwde kom nog meer is het roekeloos rijgedrag van de Polen. Ze scheuren als idiote, houden zich niet aan inhaalverboden. Ze halen op de mest gekke plekken in zelfs als het haast niet kan i.v.m. tegenliggers.Het gekke is dat ze in de bebouwde kom keurig rijden en zich prima aan de snelheidslimiet houden.Via de wegen 10 en en 22 kwamen we in CZarna Woda , maar de camping was nergens te bekennen en zelfs bij navraag in een bakkerij en slagerij ,waar de dames alleen maar Pools spraken kwamen we er niet achter tot een Poolse man ons te hulp schoot.Na nog een 1/2 uur zoeken en een paar keer vragen hebben we de camping gevonden ,die midden in een natuurgebied ligt, met een riviertje erlangs ,waar je kunt kanoen.Het is hier heerlijk rustig en we staan hier met nog een Nederlands stel.

• 25 Mei 2017 - 20:59

Antonie:

zooo dapper weer op de fiets op onbekend terrein !!! knap hoor...nu weten we dus waarom polen zo rot rijden vooral vrachtwagen idies.....op de grote weg hier....doen ze thuis ook...ze weten nie beter!!! veel plezier ...hou alles heel .

• 27 Mei 2017 - 11:06

Oom Marus:

Heel erg bedankt voor de welkome e-mails
    Ik stel het zeer op prijs deze informatie te mogen ontvangen.
    Op de pech met de camper na hebben jullie gelukkig heel wat leuke ervaringen gehad.
    Ik wens jullie nog veel vakantieplezier toe !

• 28 Mei 2017 - 22:35

Marry Brentjes:

Klinkt allemaal leuk en spannend; niet gaan vallen met die fiets, hè Wilma!
    Nee hoor, geniet er maar lekker van. Als het daar zulk lekker weer is als hier, dan is het helemaal heerlijk.
    Luitjes, veel plezier en voorzichtig met al die Polen op de weg!

• 31 Mei 2017 - 12:33

Bert:

Mooi dat jullie je vermaken en raar dat ze geen Duits spreken. Dat leren ze toch op school dacht ik. Misschien eerst vertellen dat je uit Nederland komt! Lekkere fietstochten gemaakt en door gaan zo. Wel afstand houden lijkt me. Groetjes van ons.